TRYLOGIA

Trzy części, sześć tomów, 2603 strony i jeden spektakl. Tak najkrócej można opowiedzieć niezwykły pomysł wystawienia całej Trylogii Sienkiewicza w jeden wieczór. Od momentu premiery spektaklu w ramach festiwalu re_wizje/sarmatyzm, cieszy się on niesłabnącym powodzeniem wśród publiczności, która wraz z aktorami przeżywa jeszcze raz tę narodową – i efektowną – epopeję. Czas się zagęszcza a wydarzenia kondensują: nieustanne wojny, romanse, zdrady, zwroty akcji, pogonie i ucieczki. Narodowe traumy nakładają się na siebie w tym nieustannym seansie pod wiecznie oblężoną świątynią na Jasnej Górze. Raz jesteśmy pod Zbarażem, a raz w środku powstańczej Warszawy, czy to jeszcze XVII­‍‑wieczna Ukraina, czy może to Katyń? Spektakl Klaty wyciąga z „drugorzędności” Sienkiewicza to, co jest najbardziej interesujące scenicznie. Ocala momenty piękne i polemizuje z głupotą wojny i zgodą na polskość jako konieczność złożenia ofiary z życia. Odnawia przymierze z widzem i podejmuje wysiłek budowy obywatelskiej wspólnoty.